Vandaag is het de 19de Flitsmarathon van de politie
Vandaag houdt de politie voor de 19de keer een Flitsmarathon in heel het land. Vias institute heeft daarom bekeken wat de impact is van enkele trajectcontroles die de laatste jaren geïnstalleerd zijn. Zo is sinds de ingebruikname van de trajectcontrole op de E40 tussen Sterrebeek en Bertem het aantal letselongevallen daar met 55% gedaald. Andere voorbeelden tonen evenzeer een gunstig effect in dezelfde grootorde. Als alle bestuurders overal de snelheidslimieten respecteren, zouden er 140 doden en 550 zwaargewonden elk jaar minder op onze wegen zijn.
Vandaag organiseren de lokale en federale politie voor de 19de keer een Flitsmarathon. Het doel is tweeledig: bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.
Tijdens een van de vorige edities heeft Vias institute vastgesteld dat de gemiddelde snelheid tijdens de dag van Flitsmarathon met 3 à 7% daalde.
De aankondiging van de controles en de effectieve handhaving hebben dus wel degelijk een impact op onze wegen.
Nieuwe statistische analyse over trajectcontroles
Om de snelheid te controleren gebruikt de politie verschillende soorten toestellen, waaronder de laatste jaren ook steeds vaker trajectcontroles. Om hun impact te meten heeft Vias institute het aantal ongevallen met doden en gewonden bekeken voor en na de ingebruikname van de trajectcontrole.
Trajectcontrole op de E40 in Sterrebeek
Eind september 2018 is de trajectcontrole over een afstand van 7 kilometer tussen Sterrebeek en Bertem op de E40 geactiveerd. Sindsdien stellen we jaarlijks gemiddeld 15 letselongevallen vast ten opzichte van 32 ongevallen gemiddeld in de 4 jaren voor de ingebruikname. Het gaat dus om een daling met 55%.
Dubbele trajectcontrole op de E42 in Fleurus
In maart 2021 is een dubbele trajectcontrole op de E42 in gebruik genomen: tussen Fleurus en de snelwegparking in Spy en tussen Spy en de snelwegparking in Hulplanche. In totaal controleert die dubbele trajectcontrole de snelheid dus over een afstand van 26 kilometer. In 2022, het eerste jaar na de ingebruikname van de trajectcontrole zijn er in totaal 12 letselongevallen vastgesteld tussen Fleurus en Hulplanche. In 2019 waren er dat 29 op hetzelfde traject en de 5 jaren ervoor zelfs gemiddeld 31. De installatie van de dubbele trajectcontrole heeft dus het aantal ongevallen met 60% laten dalen.
Invalswegen in Mechelen
Voor de analyse is er ook een voorbeeld buiten de autosnelwegen bekeken. In Mechelen zijn er op 12 verkeersassen in de loop van 2017 trajectcontroles geactiveerd. Op die 12 assen zijn er vorig jaar in totaal 32 letselongevallen gebeurd ten opzichte van 64 in 2016 (en zelfs 76 gemiddeld in de 5 jaren ervoor). Het gaat dus om een daling van 50%.
Naast het aspect ‘ongevallen’, zorgt het beter respecteren van de snelheid in de bebouwde kom ook voor een verbeterde leefbaarheid. De geluidshinder is lager en kwetsbare weggebruikers kunnen zich veiliger verplaatsen als meer automobilisten zich aan de maximumsnelheden houden.
Conclusie
De resultaten van deze statistische analyse bevestigen de gunstige impact van trajectcontroles op de verkeersveiligheid. De resultaten liggen in lijn met eerdere studies. Het grote voordeel van het systeem is dat het leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel over een langere afstand. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook bij trajectcontroles, wat de kans op een ongeval ook kleiner maakt. In vergelijking met een ‘gewone’ flitspaal is er minder het effect van het afremmen vlak voor de flitspaal en het terug optrekken vlak erna.
Het doel van de Flitsmarathon is om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk bestuurders beboet worden, niet alleen vandaag, maar ook de rest van het jaar.