Vias institute heeft een nieuwe enquête gehouden over agressiviteit en irritante gedragingen in het verkeer. Een van de meest opvallende resultaten is de stijging van het fysieke geweld tussen bestuurders. 7% van de bestuurders zegt er het voorbije jaar slachtoffer van geworden te zijn ten opzichte van 2% in 2017. Bij de irritante gedragingen valt op dat vooral in Brussel steeds vaker dubbel parkeren gemeld wordt. Bij het begin van de week van de hoffelijkheid achter het stuur geeft Vias concrete tips om escalatie van te voorkomen.
De tweede editie van de nationale enquête over agressiviteit en irritante gedragingen achter het stuur werd eind februari gehouden bij een representatief staal van 1000 Belgische bestuurders.
7% slachtoffer van fysieke agressie achter het stuur
54% van de Belgen zegt slachtoffer geworden te zijn van agressiviteit in het verkeer het voorbije jaar. Dat is een kleine daling ten opzichte van 5 jaar geleden (57%). We stellen wel vast dat de extremere vormen van agressie wel toegenomen zijn. Zo zegt 7% van de Belgische bestuurders slachtoffer geworden te zijn van fysieke agressie in de voorbije 12 maanden ten opzichte van 2% in 2017. 1 op de 15 bestuurders (6,5%) zegt ook uit zijn wagen gestapt te zijn ‘om het uit te vechten’ met een andere bestuurder. 5 jaar geleden was dat 2,5%. In Brussel gaat het zelfs over 1 bestuurder op 8 (13%).
De coronapandemie speelt wellicht een rol in het feit dat mensen ook in het verkeer een korter lontje hebben.
Uit de enquête blijkt ook dat bestuurders die agressief zijn, vaker betrokken zijn in een ongeval. 61% van de bestuurders die agressief gedrag vertonen, waren de voorbije 3 jaar betrokken in een ongeval. Bij de bestuurders die zelden of nooit agressief gedrag vertonen, is dat 39%.
Op de autosnelweg irriteert gsm-gebruik achter het stuur steeds vaker
Op het middenstrook rijden, blijft het meest irritante gedrag op de autosnelweg. 25% van de bestuurders vindt dat het meest irritante gedrag. Bumperkleven (14%) en het gebruik van de gsm achter het stuur (12%) maken de top 3 volledig. Voor het gsm-gebruik is dat een stijging van 9 naar 12%.
In Vlaanderen staat ‘de richtingaanwijzer niet gebruiken’ in de top 3. Dat is voor 14% van de Vlaamse bestuurders de grootste ergernis. Gsm-gebruik staat op de 4de plaats en is voor 11% de hoofdergernis.
Top 3 van meest irritante gedragingen (2022)
|
België |
|
Wallonië |
|
Brussel |
|
Vlaanderen |
|
1) |
Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen |
25% |
Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen |
28% |
Op de middenrijstrook rijden in plaats van in te voegen |
17% |
Op de middenrijstrook rijden in plaats van in te voegen |
25% |
2) |
Bumperkleven |
14% |
De gsm achter het stuur gebruiken |
14% |
De gsm achter het stuur gebruiken |
15% |
Bumperkleven |
17% |
3) |
De gsm achter het stuur gebruiken |
12% |
Bumperkleven |
9% |
Te snel rijden |
14% |
De richtingaanwijzer niet gebruiken |
14% |
Dubbel parkeren binnen de bebouwde kom irriteert steeds vaker in Brussel
De richtingaanwijzer niet gebruiken is het meest irritante gedrag binnen de bebouwde kom voor 1 op de 4 bestuurders (24%). Op de tweede plaats staat gsm-gebruik achter het stuur (21%) en op de derde plaats een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren (15%). In Brussel is dubbel parkeren het gedrag dat het vaakst als irritant beschouwd wordt. Op 5 jaar tijd is het percentage bestuurders dat dit de grootste ergernis vindt van 12 naar 19% gestegen.
Top 3 van irritante gedragingen binnen de bebouwde kom (2022)
|
België |
|
Wallonië |
|
Brussel |
|
Vlaanderen |
|
1) |
De richtingaanwijzer niet gebruiken |
24% |
De richtingaanwijzer niet gebruiken |
26% |
Dubbel parkeren |
19% |
De richtingaanwijzer niet gebruiken |
24% |
2) |
De gsm achter het stuur gebruiken |
21% |
De gsm achter het stuur gebruiken |
19% |
De gsm achter het stuur gebruiken |
19% |
De gsm achter het stuur gebruiken |
23% |
3) |
Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren |
15% |
Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren |
14% |
Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren |
17% |
Dubbel parkeren |
15% |
In Wallonië zijn 14% van de bevraagde bestuurders het meest geïrriteerd door bestuurders die hun voorrang afdwingen. Dat percentage ligt er hoger dan in Vlaanderen (9%) en Brussel (8%). In Brussel is er nog een aanzienlijke groep (11%) die zich het meest ergert aan bestuurders die de linkerrijstrook gebruiken en op het laatste moment naar rechts uitwijken.
Conclusie
De coronapandemie lijkt ervoor gezorgd te hebben dat bepaalde vormen van agressie vaker voorkomen achter het stuur. Uit je wagen stappen om uitleg te geven of zelfs om je excuses aan te bieden aan een andere bestuurder is nooit een goed idee. Het feit alleen al dat je uit je wagen stapt, kan door de andere bestuurder slecht opgevat worden.
Onder alle omstandigheden zijn gezond verstand en hoffelijkheid belangrijk zodat de interacties tussen verschillende weggebruikers vlot kunnen verlopen.
Hoffelijkheid werkt aanstekelijk en zet andere weggebruikers er ook toe aan om zich ook positief te gedragen.
Agressiviteit in het verkeer: 5 tips om escalatie te voorkomen
|
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:”1 op de 2 bestuurders geeft aan dat ze slachtoffer zijn geweest in het afgelopen jaar van agressie in het verkeer. Voor 1 op de 15 bestuurders ging dat zelfs over fysieke agressie. Dat imogen we niet tolereren. De studie van Vias toont ook duidelijk de link aan tussen agressiviteit en recidivisme. In het kader van de visie ‘All for Zero’, werk ik samen met mijn partners in de federale regering aan een systeem om recidive in het verkeer te bestrijden. Zo worden de wegen veiliger en kunnen we de meest kwetsbare weggebruikers beter beschermen en zo leven redden.”