Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. 521 personen kwamen om het leven. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95. Dat is het hoogste aantal ooit. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel waar er een stijging was. Het aantal ongevallen met e-steps blijft ook in heel het land stijgen. In 2022 waren er 1715 letselongevallen met e-steps, ofwel 5 per dag.

Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau

Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019. Alle nationale tendensen vertonen een stijging.

Het aantal gewonden (+8%) en het aantal letselongevallen(+9%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een stijging.

Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers

 

 

2021

 

2022

Evolutie 2021-2022

 (aantallen)

Evolutie

2021-2022

(%)

Letselongevallen

34 282

37 306

+3024

+9%

Totaal aantal slachtoffers

42 132

45 604

+3472

+8%

Doden

484

521

+37

+8%

Gewonden

41 648

45 083

+3435

+8%

           Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Grote verschillen tussen de regio’s.

In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21. Dat is al van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel.

Aantal doden naargelang de regio

 

 

2021

 

2022

Evolutie 2021-2022

 

Evolutie 2021-202

(%)

Wallonië

187

229

+42

+22%

Brussel

6

21

+15

/

Vlaanderen

291

271

-20

-7%

België

484

521

+37

+8%

           Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 21 029 naar 23 212 in Vlaanderen (+10%), van 9749 naar 9953 in Wallonië (+2%) en van 3504 naar 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we de afgelopen 10 jaar noteerden.

Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer

95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker.

Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af

  • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
  • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.

De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen). 

5 letselongevallen elke dag met een elektrische step

Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. Er waren 4 doden ten opzichte van 1 in 2021. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).

Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren.

Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies

In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.

Relatief aantal verkeersdoden per provincie

Provincie

Aantal inwoners

Aantal doden per provincie

Aantal doden per 100.000 inwoners

West-Vlaanderen

1 209 011

63

5,2

Oost-Vlaanderen

1 543 865

60

3,9

Antwerpen

1 886 609

65

3,4

Vlaams-Brabant

1 173 440

34

2,9

Limburg

885 951

49

5,6

Conclusie

De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden. 

U kan de hele barometer raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/  

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.