Deze zomer zijn er weer volop festivals, barbecues of andere festiviteiten waar iedereen elkaar terug ontmoet na twee coronazomers. De nieuwe BOB-zomercampagne ‘Deze keer ben ik BOB’ wil mensen ertoe aanzetten om niet onder invloed achter het stuur te kruipen. Dat is nodig, want uit een recente studie blijkt dat 19% van de Belgen wel eens rondrijdt met een glas te veel op zonder dat ze daar volgens zichzelf de effecten van voelen. Het Europese gemiddelde is 9%. Miss België 2020 Celine Van Ouytsel zet zich als ambassadrice achter de nieuwe campagne en heeft een exclusief BOB-T-shirt ontworpen dat op enkele grote festivals kan gewonnen worden door geëngageerde BOB’s.
Belg is Europees kampioen rondrijden onder invloed zonder effect te voelen
19% van de Belgische bestuurders zegt dat ze wel eens rondrijden met een alcoholgehalte boven de wettelijke limiet ‘zonder daarvan de effecten te voelen’. Daarmee scoren we het slechtst van 11 Europese landen die opgenomen werden in een recente studie van de Fondation Vinci Autoroutes. Het Europese gemiddelde is 9%. Het toont aan dat de Belg nog steeds de impact van alcohol achter het stuur onderschat.
Dat de impact er wel degelijk is op de rijprestatie blijkt uit de ongevalscijfers. Zo waren er vorig jaar in ons land 3514 ongevallen waarbij een bestuurder te veel gedronken had en dat terwijl veel grote festivals en sportwedstrijden, niet of met veel minder publiek konden doorgaan dan gebruikelijk.
In de zomermaanden juli (12%) en augustus (13%) is bijna 1 op de 8 ongevallen te wijten aan een bestuurder die te diep in het glas gekeken heeft. Ondanks de maatregelen omwille van de coronapandemie werden in de eerste 6 maanden van 2021 15000 bestuurders beboet die te veel hadden gedronken. Dat zijn er 80 per dag.
Uit een nieuwe studie van Vias institute blijkt daarenboven dat wanneer een kwetsbare weggebruiker aangereden wordt door een autobestuurder die rondrijdt met een alcoholgehalte boven de wettelijke limiet er 63% meer kans op ernstige verwondingen is voor de fietser of voetganger dan wanneer die aanrijding zou gebeuren door een nuchtere autobestuurder.
‘Deze keer ben ik BOB’…met een cool BOB-T-shirt
De tijd dat BOB bekeken werd als het kneusje van de groep ligt al lang achter ons. Of het nu een festival, een barbecue of andere feestgelegenheid is: een BOB kan zich net zo hard amuseren als alle andere deelnemers aan het feest. Zeker nu er de laatste jaren tal van lekkere alternatieven voorhanden zijn voor alcoholische dranken, zoals mocktails en alcoholvrije bieren.
Miss België 2020 Celine Van Ouytsel schaart zich helemaal achter de campagne en is deze zomer de BOB-ambassadrice. Ze ontwierp een exclusief BOB-T-shirt.
Celine Van Ouytsel: ’Ik ben altijd BOB. Ik hou graag de controle en vind het belangrijk dat mijn vrienden veilig blijven. Ik neem daarin mijn verantwoordelijkheid. We hebben heel lang moeten wachten om nog eens te gaan feesten, zeker op de festivals. Ik kijk er naar uit om daar mijn kleurrijk BOB-T-shirt te dragen en te genieten van een lekker non-alcoholisch drankje.’
Dit is het design van Celine
De exclusieve BOB-T-shirts worden in een beperkte opgave gemaakt en zijn enkel te winnen via een online wedstrijd op www.bob.be/wedstrijd of via het BOB-animatieteam tijdens 7 grote festivals.
Zo is het BOB-team deze zomer aanwezig op Couleur Café, Suikerrock, Dranouter, Lokerse Feesten, Summer Music Festival Boussu, Francofolies de Spa en Fiesta City Verviers.
Het engagement van de festivals is zeer uitgesproken: feest, dans, geniet zo hard je wil, maar zorg dat je niet onder invloed naar huis rijdt.
Sociale media
Naast de fysieke aanwezigheid op festivals zal de BOB-boodschap uiteraard ook verspreid worden via de sociale media. Leuke filmpjes met verslagen van het BOB-animatieteam in actie, getuigenissen van enthousiaste BOB’s en tips voor lekkere alcoholvrije alternatieven voor de BOB’s zullen allemaal de revue passeren.
Met de campagne ‘Deze keer ben ik BOB’ willen de vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute met de steun van de Federale en de Lokale politie actief bijdragen tot het verminderen van het aantal slachtoffers van dronken chauffeurs.
Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie en Nicholas Paelinck, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en Korpschef van de zone Westkust:" Voor de twee niveaus van de Geïntegreerde Politie, de Lokale en de Federale Politie, blijft de strijd tegen alcohol achter het stuur en alle andere vormen van rijden onder invloed een topprioriteit. Het draait hier om de veiligheid van iedereen op onze wegen. Zoals bij elke campagne zullen we aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat de gebruikers de boodschap hebben begrepen en hun verantwoordelijkheid nemen om veilig te rijden.”
Hein Lannoy, CEO van Assuralia: “Drinken en rijden gaan niet samen, zeker niet als je mensen vervoert na een leuk festival, een toffe barbecue of een ander feestje. De insteek van de campagne onderlijnt dat iedereen Bob kan zijn; het hoeft niet steeds dezelfde persoon te zijn die vrienden of familie veilig naar huis brengt. Verkeersveilig gedrag breed aanmoedigen en met ludieke acties duizenden festivalgangers sensibiliseren, daar werken de verzekeraars graag aan mee!”
Krishan Maudgal, directeur Belgische Brouwers: “Als mede-oprichter hebben de Belgische Brouwers in 1995 samen met Vias het BOB-concept ontwikkeld met de insteek om van de sensibilisering rond drinken en rijden een positief verhaal te maken. Tijdens de komende zomermaanden mag er gerust een lekker biertje worden gedronken, maar engageer je om BOB te zijn en jezelf en anderen veilig thuis te brengen. BOB kan ook steeds vaker meeklinken met een alcoholvrij bier.”