Vandaag is de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers

Na een ongeval heeft in totaal 1 op de 6 gewonden die in een ziekenhuis verzorgd werden na een ongeval jarenlang gezondheidsverlies. Vias bracht in een nieuwe studie niet alleen het aantal gezonde levensjaren dat verloren gaat door vroegtijdig overlijden in kaart, maar ook het totale gezondheidsverlies voor de maatschappij door langdurige letsels. Voor de leeftijdsgroep tussen 5 en 14 jaar blijken verkeersongevallen de tweede grootste oorzaak van gezondheidsverlies. Vandaag is het de ‘Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers’ waarbij stilgestaan wordt bij het leed dat het verkeer veroorzaakt.

DALY’s: andere manier om de ‘kost’ van verkeersonveiligheid te berekenen

De kost voor de maatschappij van verkeersongevallen wordt meestal uitgedrukt in doden en gewonden. In een nieuwe studie van Vias onder andere op basis van ziekenhuisgegevens werd echter het concept van DALY’s (Disability-Adjusted Life Years) gebruikt. DALY’s zijn een manier om het totaal aantal verloren levensjaren in goede gezondheid te berekenen. Het gaat niet enkel over het aantal verloren levensjaren door overlijden. Verkeersslachtoffers lopen ook vaak verwondingen op waar ze levenslang de gevolgen van kunnen dragen.

Concreet: stel dat een verkeersslachtoffer overlijdt op 50-jarige leeftijd, dan had die een geschatte resterende levensverwachting van 39,6 jaar. In totaal zijn er dus 39,6 DALY’s of gezonde levensjaren verloren gegaan.

Wanneer een 50-jarig verkeersslachtoffer gewond raakt en een letsel aan de ruggengraat heeft waardoor de levenskwaliteit met 67,6% vermindert voor de rest van zijn/haar leven, dan is het aantal DALY’s: 39,6 jaar x 67,6%= 26,8 verloren gezonde levensjaren. Had dezelfde persoon een breuk aan het bovenbeen gehad, dan had hij 6,8 gezonde levensjaren verloren.

Letsels aan de ruggengraat zorgen voor hoogste letsellast

Letsels aan de ruggengraat zorgen gemiddeld voor de hoogste langdurige letsellast, gevolgd door fracturen aan de voet, knie en enkel. In totaal maken dodelijke slachtoffers 30% van de verloren gezonde levensjaren uit. De gewonden, die uiteraard veel talrijker zijn dan de doden, maken de overige 70% uit.

1 op de 5 voetgangers draagt jarenlang de gevolgen

Uit ziekenhuisgegevens blijkt dat 1 op de 6 gehospitaliseerde verkeerslachtoffers (16%) jarenlang de gevolgen draagt van zijn ongeval. Van alle types weggebruikers dragen voetgangers (22%) het vaakst langdurig de gevolgen van een ongeval. Zij zijn door het gebrek aan een beschermende carrosserie uiteraard zeer kwetsbaar wanneer ze aangereden worden.

Tussen 5 en 14 jaar is verkeer de tweede grootste veroorzaker van gezondheidsverlies

Het concept van DALY’s laat ook toe om verkeersonveiligheid ten opzichte van andere oorzaken van gezondheidsverlies te rangschikken.

Bij de 5- tot 14-jarigen is verkeersonveiligheid de tweede grootste oorzaak van gezondheidsverlies, gehoor -en gezichtsverlies staat daar op de eerste plaats.  Bij de leeftijd 15- tot 44-jarigen staat het op de 6de plaats na o.a. zelfdoding, drugs- en alcoholmisbruik, psychische problemen en kanker. 

Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers vandaag

Elke derde zondag van november worden wereldwijd alle personen herdacht die omkwamen of langdurig gewond raakten in het verkeer. Ook in ons land wordt er actief meegewerkt aan die herinnering. Met een gezamenlijke actie van Ouders van Verongelukte Kinderen, VZW Rondpunt, Getuigen Onderweg en Over-Hoop met ondersteuning van communicatiebureau Happiness wordt deze zondag tussen 7 en 21 u op Play Nostalgie verkeersslachtoffers muzikaal herdacht. Zowel slachtoffers als nabestaanden zullen getuigen over welke gevolgen een verkeersongeval voor hen gehad heeft. Ze mogen ook zelf een passende song kiezen om die boodschap kracht bij te zetten.

An Vandeborne, directeur OVK: “De ‘Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers’ werd opgericht door verkeersslachtoffers om publieke erkenning te verkrijgen voor hun verlies en lijden. Elke dag opnieuw worden mensen geconfronteerd met een verkeersongeval waardoor hun leven of dat van hun naasten onverwacht en dramatisch veranderd of eindigt. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. Deze dag is dan ook een oproep naar ieder van ons maar ook naar de maatschappij en de overheidsinstanties toe om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en acties te ondernemen om de verkeersveiligheid te optimaliseren. Elk verkeersslachtoffer is er een te veel. Als vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE kunnen we alleen maar wensen dat u nooit een situatie overkomt waardoor u noodgedwongen deel moet uitmaken van onze vereniging.”

Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Het aantal verkeersslachtoffers in ons land is nog steeds te hoog, en dat heeft heel veel onzichtbare persoonlijke en maatschappelijke kosten, ook op lange termijn, met veel enorm verdriet. De strijd voor meer verkeersveiligheid is daarom mijn absolute prioriteit, met het interfederale verkeersveiligheidsplan “All For Zero”. We pakken de 3 grote killers in het verkeer aan (overdreven snelheid, afleiding achter het stuur en rijden onder invloed van drugs of alcohol) en treden hard op tegen recidivisten. Zo is de drempel voor alcohol in het bloed voor de intrekking van het rijbewijs werd verlaagd. Er wordt meer en efficiënter gecontroleerd, ook bij gebruik van drugs of bij overdreven snelheid. Voor e-steps zijn er nieuwe regels. En we voerder re-integratieopleidingen in voor echte gedragsverandering bij recidivisten. We blijven nog verder werken aan meer doeltreffende maatregelen,  want elk verkeersslachtoffer is er één te veel.”

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.