Zowat overal in Europa was er op 23 maart een flitsmarathon. In België gaat het over de 16de editie die door de politie georganiseerd wordt. Deze actie is bedoeld om ons eraan te herinneren dat er elk jaar ongeveer 150 personen in het verkeer omkomen door overdreven snelheid. Vorig jaar zagen we de onrustwekkende tendens dat het aantal grote verkeersovertredingen met meer dan 10% steeg. Elke dag ontvingen 108 bestuurders een proces-verbaal omdat ze meer dan 40 km/u boven de wettelijke snelheid rondreden.
Het doel is in de eerste plaats sensibiliseren
De marathon heeft een dubbel doel: ten eerste bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en ten tweede onder de aandacht brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.
Tijdens een van de vorige edities heeft Vias institute vastgesteld dat er tijdens de flitsmarathon een daling van de gemiddelde gereden snelheid was met 3 à 7 % op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen in overtreding daalde met 25%. De aankondiging van de controles en de effectieve controle hebben dus wel degelijk een meetbare impact op de gereden snelheden op onze wegen.
Meer grote verkeersovertredingen
Tijdens de eerste 6 maanden van 2021 zijn er bijna 20 000 boetes uitgeschreven voor bestuurders die meer dan 40 km/u te snel reden. Dat gaat dus over 108 bestuurders per dag. Het is van 2015 geleden dat het er nog zo veel waren. In totaal worden elk jaar meer dan 4 miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld. Gemiddeld genomen ontvangt een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor te snel rijden.
Volgens de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute verklaart 1 op de 3 Belgen (33%) dat ze in de afgelopen maand de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom overschreden hebben. Op de autosnelweg gaat het over 31% van de bestuurders, binnen de bebouwde komt geeft 27% aan in de voorbije maand wel eens te snel gereden te hebben.